Edellisestä koeajosta jäi hyvä fiilis vaikkei auto ollut Batmobiilille tarpeeks hyvä vaihtoehto ja tietty sitä sitten toivoo että kun seuraava ehdokas löytyy niin menis yhtä lepposasti ja mukavasti homma… toisin kävi…

Olin bonganut vuoden 2008 BMW 750Li hyvillä varusteilla, seuraavaks sitte yhteys autoliikkeeseen joka kyseistä autoa möi.

Soittelin ja sovin että tuun vajaa tunnin päästä autoa tutkimaan ja ajamaan.

Pakkasta oli sellaset -15 astetta ja aurinko paistoi ja reilusti lunta, täydellinen talvisää. Kurvasin liikkeen pihaan ja astelin kauppaan sisään ja löysinkin myyjän. Myyjä totesi että hän hakee auton eteen. Menin ulos odottamaan ja näinkin myyjän kävelevän autoa kohti joka oli 20 sentin lumikerroksen alla.

Käppäilin ite myös auton luokse ja siellä se tosiaan oli lumen alla. Selkeesti seissy pitkään pihalla ku moottorikaan ei inahtanutkaan, mottori lähti kuitenkin nätisti käyntiin boosterilla, eli “kaapeleilla”. Ymmärrettäväähän se on jos auto seisoo kuukausia pakkasessa nii ei lähde ilman apua käyntii. Sit myyjä totee: tässähän on kesärenkaat…

Ei hyvää päivää, etukäteen sovittu että tulossa autoa katsomaan eikä oo viittity kaivaa lumen alta esille, varmistettu että lähtee käyntiin ja että on talvirenkaat.

Lopputuloksena on et jätin numeron myyjälle ja lupasi ottaa yhteyttä kun talvirenkaat on vaihdettu.

Kotiinpäin ajaessa yritin muistella muita ehdokkaita ja muistinkin yhden Porsche Cayenne GTS:än. Soitin liikkeeseen missä se on myynnissä ja sovittiin että tuun vajaa tunnin päästä katsomaan sitä. Myyjä totes että ottavat sen sisälle lämpenemään. Kuulosti hyvältä…

Vajaa tunnin päästä kurvasin liikkeen pihaan ja ovesta sisään ja hissillä yläkertaan vaihtoautopuolelle. Siinähän Cayenne odotti käynnissä 3 myyjää kimpussaan. Olivat ajaneet sen sisälle ja selittivät että ensin eivät saaneet pelkääjän puolen etuovea auki, ja kun vihdoin saivat auki ei ovi enää mennyt kiinni, olivat kuitenkin nyt saaneet oven kiinni eikä se enää auennut.

Vaihdettiin muutama sana ja myyjät nostivat kesärenkaat takapenkiltä pois, jossa olivat säilytyksessä muovipussien sisällä… vaaleilla nahka-alcantara penkeillä… pitäsköhän jonkun kertoa automyyjille että renkaat pusseissa aiheuttavat rengas jälkiä vaaleaan nahkapintaan joka ei irtoa millään… Cayennen takapenkin nahassa nyt jo jälkiä renkaiden säilytykstä, toivottasti ei vielä liian myöhäistä.

Kurvasin pihalle liikkeestä ja kojelaudassa loisti huoltovalo ja nelivedon lukko varoitusvalo… huoltovalo nyt on selkee ku huoltoa ei ollu tehty mut toi nelivedon lukkojen varoitusvalo nii hyväl tsägäl on sähkö/anturi häiriöö joka lähtee pois jos antais auton kuivaa sisällä lämpimässä päivän tai pari ku seissy syksystä asti ulkona todenäköisesti ajamatta monta kuukautta märässä ja sekä kovassa pakkasessa.

Samalla kaivelin ajotietokoneesta rangen miten pitkälle pääsen ennen ku bensa loppuu ku mittari oli aika lailla nollissa, 4 kilometria näytti range ja samalla se meni viivaks… onneks en ollu ku about korttelin päässä liikkeestä ja vedin uukkarin ja ajoin takas ja kerroin tilanteesta ja totesin et ei se nyt taida olla sopiva.

Myyjä kyseli sitten mun budjettia ja totesin etten sitä sen tarkemmin oo miettinyt, ainoo mitä kerroin että ensisijaisesti etsin BMW 7 sarjalaista tai Mercedeksen S sarjalaista ja bensiini moottoreilla.

Myyjä sitten lähti myymään mulla ensin dieseli BMW 7 sarjalaista ja kun kerroin että ku en mä haluu dieseliä nii kerto että dieselit on hyviä… mut ku ei sil oo mitää merkitystä miten hyviä ne on koska en mä nyt vaan halua dieseliä… huoh… nohh, sitten ehdotti BMW X5 hybriidiä, suht vähän ajettu oliko nyt 2014 vai 2016 vuoden malli.

Tehtiin X5:lle koeajo paperit ja kurvasin liikkeestä koeajolle.

BMW X5:sen koeajosta kirjotan oman tekstin, ku tässä aiheena enemmän autoliikkeiden asiakaspalvelu ja toiminta. Ja hieman huvittaa että kun menee katsomaan autoa jonka hintapyynti on 25 000 eur paikkeillla niin myyjä yrittää myydä sulle 45 000 euron autoa…

Sinänsä harmittaa koska olisin halunnut saada vähä fiiliksiä Cayennesta, mutta onneksi Cayenneja on paljon myytävänä niin eiköhän toinen yksilö löydy Cayennen testaamiseen.

Porsche Cayenne GTS
Porsche Cayenne GTS